13.6.15

Bikes vs Cars



  A la sala del cinema d'una ciutat petita, molt diferent a LA, Sao Paolo, Bogotà o Copenhagen avui projecten el documental de Fredrik Gertten Bikes vs Cars. Em sobrevenen algunes preguntes. Per què les grans urbs del segle XXI estan pensades per als cotxes i no per a les persones? Per què la societat actual té aquesta dependència?

 Sense aire i amb l'estómac tens observo imatges de cotxes i cotxes circulant per grans infraestructures viàries. Grans obres d'enginyeria que dia rera dia acaben patint embussaments. Autopistes, ahir amb dos carrils avui amb sis, no són capaces d'acollir un parc mòbil creixent. I alguns segueixen clamant. creixement!

   Aquesta configuració genera estrès i contaminació. Les persones s'acaben acostumant a passar dues hores al dia tancades a la seva màquina en el trajecte a la feina. Trajectes que sovint es converteixen en malsons, acompanyats d'una música de fons. Ràdios que canten salms de recuperació. El referent sonor d'una gran ciutat el configuren clàxons, motors i frenades. Contaminació acústica a la que cal sumar-hi la contaminació que generen els motors de combustió. Gassos, sorolls, tot això ens ofereix una millor qualitat de vida?

   La bicicleta brota en aquest paisatge com una flor en el desert. Avui, però, és una rara avis en lluita per sobreviure en un entramat urbà que no la ha tingut en compte, tret d'excepcions al nord d'Europa. Sense espais específics per on poder circular les conseqüències de vegades són fatals. Accidents, ciclistes morts per atropellament. 

   A la meva ciutat no es pateixen els col·lapses de les grans ciutats contemporànies, però la seva organització continua tenint el cotxe com a protagonista. Les illes peatonals no abunden i els carrils bici són una decoració simbòlica en l'entramat de carrers, aparcaments, i vies ràpides. No puc obviar el carril bici que segueix el vial o la via costanera, un passeig de luxe. Però a banda de convidar-vos a fer aquest passeig, us proposo d'evitar el cotxe en qualsevol desplaçaments de menys de 4 km! (per una millor qualitat de vida).

No hay comentarios :

Publicar un comentario